환경갈등의 사례분석을 통한 갈등해소 방안 연구
- 발행기관 서강대학교 공공정책대학원
- 지도교수 정하중
- 발행년도 2006
- 학위수여년월 200608
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 공공정책대학원
- 식별자(기타) 000000103109
- 본문언어 한국어
초록/요약
북한산국립공원 관통도로 사례는 민간자본으로 추진되는 8차선 고속도로가 북한산국립공원을 4.6km 통과하면서 이중 4.1km를 터널로 관통하는 계획과 공사에 대해 이를 반대하는 불교계와 환경단체와 이를 강행하려는 시행사와 정부의 갈등이 2001년에서 2003년까지 표출된 전형적인 환경갈등이다. 갈등에 따른 당사자의 폭이 매우 다양했고, 몇 년간 지속되면서 공사중단과 물리적 충돌이 반복되었으며, 대통령선거에서 공사백지화 공약이 제시될 만큼 사회적으로 미치는 영향이 심대하였다. 해결방식에 있어서도 노선조사위원회와 노선재검토위원회 등의 합의조정기구가 설치되는 등 다양한 해결책이 모색되었다. 따라서 이의 사례를 보다 실증적으로 연구하여 구체적인 기록을 남기고 향후 이러한 갈등에 대처함에 있어 실패의 경험을 반복하지 않도록 하기 위하여 연구를 진행하였다. 북한산국립공원 관통도로사례를 분석하기 위해 기존의 연구성과를 검토한 결과 기존의 분석틀에 갈등의 쟁점내용을 보다 부각시키는 방안이 매우 유용한 것으로 판단되었다. 전개과정은 갈등의 5단계 분석방법을 적용하여 기존의 이론이 현실적 사례에 적용가능한지를 살피고, 내용과 관련해서는 쟁점분석을 시도하여 환경갈등에 일반적 쟁점으로 적용가능한지를 살폈다. 여기에 합의조정기구의 운영을 세부적으로 분석하였고 당사자 간의 관계와 해소전략에 대해 살펴봄으로서 사례연구에 있어 분석틀을 새롭게 구성하였다. 북한산국립공원 관통도로의 쟁점은 생태계(국립공원)에 대한 가치인식, 지속가능한 도로교통정책의 필요성, 터널의 안정성, 지하수위하강, 대안노선, 수행환경침해, 동식물, 식생 등에 미치는 영향여부가 쟁점으로 확인되었다. 북한산 사례를 토대로 우리나라 환경갈등 중에서 천성산 관통 경부고속철도, 새만금 간척사업, 영월 동강댐 건설사업의 사례와 비교해 본 결과 비교적 동일한 틀 내에서 반복되고 있는 것으로 확인되었다. 이에 이를 일반화 시켜 본 결과 한국사회의 주요 국책사업으로 인한 환경갈등의 쟁점들을 다음과 같이 확인할 수 있었다. 생태가치(국립공원, 고층습지, 갯벌, 강 유역), 터널의 안정성과 지하수위 하강, 지속가능한 정책의 수립 등이 그것이다. 우리나라의 환경갈등을 예방하고 궁극적인 해결을 도모하기 위해서는 이들 쟁점에 대한 사회적 평가기준과 적용방안에 대한 구체적인 연구와 노력이 뒤따라야 할 것이다.
more초록/요약
The Bukhansan National Park surrounds the northern part of Seoul which is the Capital of the Republic of Korea and it is an ecological axis which is formed from Bukhan mountain, Dobong mountain and Sapae mountain. The government and the construction enterprises propelled the plan for a Seoul angle circulation express highway construction. According to this plan, the highway can not choose but to pass through Sapae mountain which is the part of the Bukhansan National Park as 4.6km (the tunnel segment 4.1km). For preservation of an ecosystem and historic cultural heritage, environmental groups and buddhists stood against the plan and it caused the serious social discord from 2001 until 2003. Not only the government, construction enterprises and environmental groups but also buddhists, local residents and politicians etc. were involved in the discord. Also the public pledge for the cancellation of the plan was adopted by a candidate in the presidential election at that time. It means that the plan had an big effect on the society. Various methods were introduced for solving the problem and to make a social agreement organization. This dissertation was drawn up not only to study and record those kinds of cases but also to get the theoretical lesson. An existing analysis theory (theory of 5 phased discord) was applied for the development process and analyzed the issue after deducing it from those kinds of cases. Also it was endeavored to approach an entity truth by analyzing operation of social agreement organization and arbitration organization and mutual strategies of concerned parties. The issues of the penetration road of the Bukhansan National Park were founded out as follows ; awareness of ecosystem (the national park) value, the need for the road policy which is possible and continuous, safety of a tunnel, a fall of underground water, the damages to a historic culture, environment and the existence of alternative road line. Those kinds of cases were compared with major environment conflicts of Korea which are the penetration road of Chun-sung mountain, Saemanguem reclamation and Yongwol Donggang dam construction project. The result of the comparative analysis, it was discoverd that environmental conflict are repeated with the same issues which are ecosystem value (the national park, the high glade and the silt, the river), safety of a tunnel, a fall of underground water and the planning for the road policy which is sustainable. A conflict management system must be introduced to prevent and solve an environmental conflict. Simultaneously, the social basis of assessment against the issue of environment conflict must be prepared. Also, the concrete research and the effort against a social basis of assessment must be followed.
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