검색 상세

지상파 방송사 영상 콘텐츠 보존과 디지털 아카이브 연구 : A STUDY on the Terrestrial Broadcasting Video Contents Preservation and Digital Video Archives

  • 발행기관 서강대학교 언론대학원
  • 지도교수 현대원
  • 발행년도 2006
  • 학위수여년월 200608
  • 학위명 석사
  • 학과 및 전공 언론대학원
  • 식별자(기타) 000000103101
  • 본문언어 한국어

초록/요약

현재 방송 영상 산업은 방송, 통신, 컴퓨터의 융합으로 인한 디지털 혁명과 함께 방송 시장의 구조적인 변화가 일어나고 있다. 먼저 방송의 디지털화가 이루어지고 있고 방송, 통신 기술의 융합 등 방송 환경의 변화로 인해 방송 산업 전반에 걸친 구조 개편이 진행 중이며 이에 따라 방송 산업의 거대화, 개방화, 국제화 등의 변화를 느낄 수 있다. 방송 산업의 중요성이 점차 증대하면서 특히 방송 영상 콘텐츠는 그 경제적 가치가 급등하고 있으며 국가적으로 IT산업에 이은 전략 사업으로 방송 산업의 중요성이 부각되고 있다. 이러한 변화 속에 영상 자료의 보존은 시대의 흐름을 읽어내고, 문화유산으로 가치를 지니게 되면서 무엇보다 중요시되고 있다. 우리의 귀중한 문화 유산인 영상 자료는 제대로 보존 및 활용되지 못하고 있는 실정이다. 이렇게 점점 방대해져 가는 방송자료를 질적 손실 없이 보존하기 위한 기초로 디지털 영상 아카이브 시스템 구축을 생각할 수 있다. 디지털 영상 아카이브는 비디오 등 각종 방송 콘텐츠를 디지털 파일로 저장하고 관리하며 이용자에게 공급하는 시스템이다. 관리 대상으로서 비디오와 관련된 메타데이터(일자, 내용설명 등), 원고, 기사, 사진 등을 포함하며 이를 관리하기 위한 컴퓨터 H/W와 S/W, 네트워크, 업무체계와 운용조직 등을 포함하는 종합적 인프라이다. 기존의 콘텐츠 관리와 디지털 영상 아카이브 관리 체계를 비교해 보면 쉽게 알 수 있다. 기존의 콘텐츠 관리에서는 신호 형태가 아날로그이며 저장 매체는 녹화/녹음 테이프로 이루어져있다. 검색 방법은 메타데이터는 온라인 검색을 통해 실제 오디오/비디오는 인출해서 확인한다. 공급형태는 테이프를 인출 및 복사를 통해 이루어진다. 반면 디지털 영상 아카이브의 관리 체계는 신호 형태가 디지털 파일이며 컴퓨터 테입, 자기/광 디스크인 저장 매체이다. 검색 방법은 메타데이터와 실제 오디오/비디오 모두 온라인 검색이 이루어지며 네트워크를 전송을 통해 공급이 이루어진다. 이러한 디지털 영상 아카이브는 기존 영상물 보존 기술 및 환경의 한계를 극복, 디지털 콘텐츠화 함으로써 소중한 자원의 체계적 관리 및 영구보존 기반을 확보할 수 있는 기반을 마련해 준다. 또 다른 디지털 영상 아카이브의 장점으로는 신속한 전달과 인력 절감, 본사-지역간 콘텐츠를 공유할 수 있으며 파일공유와 복제 전송으로 동시 다중 사용이 가능하다는 것이다. 그리고 저장공간이 절약되고 메타데이터를 데이터방송 등의 소스로 직접 활용이 가능하다는 장점이 있다. 방송사들이 자체 제작물의 데이터베이스화나 뉴스제작 자동화를 위한 자료저장 시스템으로서의 디지털 아카이브와는 기본적으로 차별화 되는 것이다. 현재의 디지털 영상 아카이브의 실태를 살펴보면 KBS, MBC, SBS 등 기존의 지상파 방송사와 한국영상자료원, KTV, CJ 파워캐스트, 한국방송영상산업진흥원 등에서 관심을 보이고 있으나, 영상 자료의 종합적인 보존이 원활히 이루어지지 않고 있으며 하나의 자료 이용 시스템으로만 유지되고 있는 것 같다. 더불어 영상 자료 보존과 활용에 대한 경제적, 제도적 미비 등 여러 가지 문제점들로 인해 디지털 영상 아카이브 시스템의 원만한 유지가 어려운 실정이다. 일본의 경우, 방송의 디지털화를 통한 콘텐츠의 일괄적인 관리를 목적으로 시스템을 구축하고 있기 때문에 뉴스 제작 시스템만을 별도로 구축하지는 않고 있다. 현재 일본에서 뉴스제작 기자재의 디지털화는 방송사에 따라 비율은 다르지만 거의 대부분이 디지털 장비로 전환된 상태이다. 일본의 디지털 영상 아카이브의 경우에도 웹기반의 EDL편집 시스템을 구축하여 웹브라우저 상에서 필요한 영상을 검색하고 EDL 편집을 하면 선택된 영상을 원래의 영상 테입에서 복사하여 사용할 수 있게 할 수 있도록 한다는 구상을 밝혔다. 그러나 디지털 아카이브의 구체적인 구성에 대해서는 아직까지 뚜렷한 방침이 정해진 바 없다. 이러한 상황 속에 있는 디지털 영상 아카이브를 근거로 하여 본 논문에서는 디지털 영상 아카이브를 분석하고 국내와 국외의 디지털 영상 아카이브 사례를 비교 분석하여 보다 나은 디지털 영상 아카이브 시스템을 구축하기 위한 노력에 대해서 논의하고자 한다. 다시 말하면 끝없이 진화를 거듭하는 디지털 패러다임 속에서 본 연구를 통해 자료 보존의 필요성을 재인식하여 디지털 영상 아카이브가 갖는 의미를 재해석하고 보다 바람직한 디지털 영상 아카이브의 모델을 제안하고자 한다. 따라서 본 연구의 목적은 방송 환경 변화에 능동적 대처와 함께 영상 자료의 보존과 활용이라는 측면에서 디지털 영상 아카이브에 대한 인식을 정립시키고, 아울러 디지털 영상 아카이브의 효율적인 활용방안을 제시하고 중장기적인 대책에 대해 논의하고자 함이다. 본 논문의 연 문제는 다음과 같이 설정하였다. (연구문제 1) 현재 방송 영상 자료는 어떤 단계에 있으며 방송 영상 자료가 보존되어야 하는 이유는 무엇인가? (연구문제 2) 국내와 국외의 디지털 영상 아카이브의 차이점은 무엇인가? (연구문제 3) 보다 이상적인 디지털 영상 아카이브의 모델은 무엇인가? 연구 방법은 디지털 방송 영상 아카이브의 기술 자료 및 문헌, 각 방송사에서 발간된 간행물, 디지털 아카이브 시스템 설계 내부 문건과 연구 자료 등에 대한 문헌 비교 분석 방법을 사용했다. 연구 결과를 살펴보면, 아날로그적 유산을 보존하고 이러한 유산을 더욱 가치 있게 만들기 위해서는 아날로그 기록물을 디지털 기록물로 변환하는 디지털 보존이 필요한 것으로 나타났다. 즉, 급격히 변화하는 디지털 환경 속에서 살아가기 위해서는 디지털로의 전환이 필요하다. 현재 방송 영상 자료의 보관과 활용에 있어서 미비한 수준에 있는데 이러한 영상자료를 질적 손실 없이 보존하고 적극적인 활용이 동시에 이루어지기 위해서는 디지털 영상 아카이브가 무엇보다 필요하다. 또한 국내와 국외에서 실행되고 있는 디지털 영상 아카이브의 실태를 살펴보면 영상 아카이브를 위한 다양한 노력을 볼 수 있으나 재정적인 문제, 저작권 문제, 기술적인 문제 등 해결해야 할 문제점들이 발견 되었다. 결론적으로 보다 이상적인 디지털 영상 아카이브가 되기 위해서는 사람, 기술, 처리, 전략 이 네 가지 조건들이 모두 통합되고 상호작용이 발생할 때 진정한 의미의 디지털 영상 아카이브가 될 수 있다고 본다. 본 연구가 앞으로 우리나라 디지털 영상 아카이브의 발전에 보탬이 되었으면 한다. 더불어 국내 실정에 적합한 디지털 아카이브 구축을 위해서는 본 연구에서 제시한 디지털 영상 아카이브 구축 모형과 구축 사례 등을 면밀히 검토하고 효율적인 기술개발 정책을 세워 디지털 영상 아카이브 구축사업을 추진한다면, 보다 안정적인 디지털 영상 콘텐츠 자산 관리 체계 구축에 일익을 담당할 수 있을 것이다.

more

초록/요약

Broadcasting Video industry now undergoes its structural change in terms of the digital revolution resulted from the merger of broadcasting, communication, and computer technology. Digitalization and changes in broadcasting environment due to the mix of broadcasting and communication technology enforce the structural reorganization of entire broadcasting industry. As a result, the broadcasting industry is facing conglomeration, free trade, and internationalization. With a glowing emphasis on the importance of broadcasting industry, the broadcasting Video contents is increasing their economical value, and also considered as nationwide strategic industry following the IT-industry. Being considered as a cultural heritage, the preservation of Video data is highly valued to understand the stream of times. However, unfortunately the actual circumstances do not secure their proper preservation and practical use. In order to preserve enormously accumulated broadcasting data without loss in quality, the construction of digital Video archive system could be considered. Digital Video archive system stores various broadcasting contents such as video as a form of digital file, and manages and services it to users. It establishes a comprehensive infrastructure, which includes computer H/W, S/W, network, service system, and operation system to manage video related metadata (date, contents explanation, etc.), manuscripts, descriptions, pictures, etc. It could be better understood by the comparison of the management systems between existing contents and digital Video archive. Upon the existing contents managing system, the signal type is an analog and the storage medium is a video/sound recording tape. Searching method for metadata is by online and then it is confirmed by taking out the real audio/video. The supplying method is by taking out tapes and copying them. The signal type is the digital file for the management system of digital Video archive, and the saving medium is a computer tape and Magnetic/Optic Disc. The searching method for both metadata and real audio/video is by online and it is supplied through network transmission. Digital Video archive affords preservation technique of existing visual-media, enables to overcome environmental limits, and becomes like digital contents. Consequently, it furnishes the basis for the systematic management and permanent preservation of precious resources. Digital Video archive provides rapid transmission, labor-saving, and convenient contents sharing from headquarter to district. It makes available for a simultaneous multi-access through file-sharing and copy transmission. And it also saves storage capacity, and could use metadata directly for a source like data broadcasting. It is fundamentally different from the digital archive that is used as data storage system by broadcasting companies to construct their own database or automation system for news producing. According to the actual conditions of current digital Video archive, Video data seem to be not comprehensively preserved and are maintained as a system only for data access despite the fact that it draws some attention from the existing terrestrial broadcasting companies such as KBS, MBC, and SBS, and Korean Federation of Film Archives, KTV, CJ power cast, and Korean Broadcasting Institute. Furthermore, lack of economical and systemized support for Video data preservation and for their practical use makes it even harder to maintain digital Video archive system. In Japan, they do not build separate system only for news producing because the system is constructed for the purpose of a unified management of contents by digitalized broadcasting. Most equipment in Japanese broadcasting companies has been digitalized. In case of Japanese digital Video archive, it was proposed that the selected Video could be used from the original tape by copy after searching any Video on the web-browser through the construction of web-based EDL-editing system. However, no specific scheme regarding digital archive system has been made yet. In this thesis, based on the digital Video archive under the given circumstance, efforts to build better digital Video archive system will be discussed, which include analysis and case-comparison of domestic and foreign digital Video archive. In the context of continuously evolving digital paradigm, this research emphasizes the importance of data preservation, re-evaluates the purpose of digital Video archive, and tries to propose a more desirable model of digital Video archive. Thus, this research aims to cope with the changing broadcasting environment, and to establish the understanding of digital Video archive for both Video data preservation and their practical use. The research questions of this thesis are as following. (Research question 1) What is the current aspect of broadcasting Video data, and why it must be preserved? (Research question 2) What is the difference between domestic and foreign digital Video archives? (Research question 1) What could be a more desirable model of digital Video archive? This research refers to periodicals published by each broadcasting company, inner references of digital archive system design, research data, and mostly technical data and literatures. According to the research results, the digital preservation technology used for converting analog archives to digital archives might be important in order to preserve the heritage from the analog era and enhance the value of it. That is to say, switchover to digitalization is no doubt essential to survive in the rapidly changing digital environments. Taking into account the current disappointing realities regarding preservation of broadcasting Video data and practical use of them, digital Video archive is especially important to preserve Video data without quality loss and, at the same time, induce their vigorous application. Besides, the actual condition of domestic and foreign digital Video archive lies in facing financial, copyright-related, and technical difficulties in spite of their efforts for it. In conclusion, the ultimate solution to realize more ideal digital Video archive system could be the interaction and right mix of people, technology, process and strategy. Hopefully, this research could encourage the development of our digital Video archive. In order to build digital archive suitable for our condition, it is desirable that we make a close examination for the suggested models and examples of digital Video archives and carry out the digital Video archive constructing business by the means of employing a highly effective technical development policy. Then, these will make help to secure more stable property management system of digital Video contents.

more