청소년 태권도 수련활동이 예절 및 사회성 발달에 미치는 영향 : Effects of Young People''s Taekwondo Training on Courtesy and Development of Sociality
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 최희남
- 발행년도 2006
- 학위수여년월 200608
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원
- 식별자(기타) 000000103096
- 본문언어 한국어
초록/요약
본 연구는 청소년 태권도 수련활동에 따라 예절 및 사회성 발달에 대한 연구를 선행연구와 가설적 모형을 기초로 하여 청소년 태권도 수련활동이 예절을 통해 사회성 발달에 미치는 영향을 실증적으로 규명하는데 목적을 두고 있다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 첫째, 인구통계학적 특성과 예절, 사회성 발달의 차이, 둘째, 태권도 수련유무, 수련형태, 수련기간과 예절, 사회성 발달의 차이, 셋째, 예절이 사회성 발달에 미치는 영향을 분석하였다. 연구대상은 2006년 현재 고등학교 재학생을 대상으로 단순무선표집법(simple randon sampling)에 의해 200명을 선정하였다. 조사도구는 “청소년 태권도 수련활동이 예절 및 사회성 발달에 미치는 영향”이라는 설문지를 사용하였으며 독립변인으로 수련유무, 수련형태, 수련기간, 매개변인으로 예절, 종속변인으로는 사회성 발달로 구성하였다. 설문지의 신뢰도 검사 결과 변인의 전체신뢰도 Cronbach′α = .92, .95로 비교적 높게 나타났으며, 설문지에 대해 응답이 완성된 자료를 부호화하여 입력 시킨 후 통계 프로그램인 SPSS Windows 13.0 Version을 이용하여 목적에 따라 전산처리하였다. 자료분석은 빈도분석(Frequency), t-test, 일원변량분석(one-way ANOVA), 중다회귀분석(multiple regression analysis)을 실시한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 인구통계학적 특성에 따른 예절 및 사회성 발달에는 부분적으로 차이가 있었다. 인구통계학적 특성과 예절은 주관적 건강상태에서, 사회성 발달에서는 부의 학력, 모의학력, 생활수준, 주관적 건강상태에서 부분적으로 발달에 도움을 주었다. 따라서 가설 Ⅰ의 “인구통계학적 특성에 따른 예절 및 사회성 발달은 차이가 있을 것이다.” 에 대하여서는 부분적으로 도움을 준다. 둘째, 수련유무에 따른 예절, 사회성 발달은 모든 하위요인에서 차이가 있었으며, 수련형태에 따른 예절, 사회성 발달은 예절, 사회성 발달의 모든 하위요인에서 차이가 없었다. 수련기간에 따른 예절, 사회성 발달은 예절, 사회성 발달의 모든 하위요인에서 차이가 있었다. 따라서 가설 Ⅱ의 “태권도 수련유무, 수련형태, 수련기간에 따라 예절 및 사회성 발달은 차이가 있을 것이다.” 에 대하여서는 수련형태를 제외한 수련유무, 수련기간은 예절과 사회성 발달에 도움을 준다. 셋째, 예절은 사회성 발달에 정적인 영향을 미쳤다. 책임성에서 몸가짐예절이, 자율성에서 몸가짐예절과 방문예절이, 성취성에서 몸가짐예절과 인사예절에서 정적인 영향을 미쳤다. 우월성에서 인사예절이. 활동성에서 몸가짐예절과 인사예절이, 안정성에서 몸가짐예절과 인사예절에서 정적인 영향을 미쳤다. 지배성에서 몸가짐예절과 인사예절이, 사교성에서 몸가짐예절이, 정서성에서 몸가짐예절과 인사예절에서 영향을 미칠 것이다.”에 대하여서는 태권도 수련자의 예절은 사회성에 많은 도움을 준다.
more초록/요약
Based on previous studies and hypothesis model on courtesy and development of sociality depending on young people''s Taekwondo training, this study purposed to empirically examined the effects of Taekwondo training on development of sociality through courtesy. To achieve this purpose, first, analysis was conducted on difference in courtesy and development of sociality according to socio-demographical characteristics. Second, difference in courtesy and development of sociality was analyzed depending on taekwondo training status, training type, and training period. Third, the effects of courtesy on development of sociality were analyzed. The subject of this study was 200 high school students in 2006 sampled by simple random sampling. As a survey tool, a questionnaire inventory of "the effects of Taekwondo training on courtesy and development of sociality" was used. Training status, training type, training period were set down as independent variables, courtesy as an intervening variable, and development of sociality as a dependent variable. The result of reliability test of the questionnaire inventory showed that the reliability of the whole variables was relatively high, that is, Cronbach′α = .92, .95. Data from completed answers of the inventory were coded and input. Then, SPSS Windows 13.0 was used to computerize them according to purposes. Frequency, t-test, one-way ANOVA, multiple regression analysis were conducted to analyze the data. The results of this analysis were as followings: First, depending on socio-demographical characteristics, partial difference was indicated in courtesy and development of sociality. Subjective health status of socio-demographical characteristics affected courtesy, and father''s academical background, mother''s academical background, living standard, and subjective health status partially helped development of sociality. Thus, HypothesisⅠthat "difference in courtesy and development of sociality would be indicated depending on demographical characteristics" was supported partially. Second, courtesy and development of sociality depending on training status showed difference in all sub-factors, while courtesy and development of sociality depending on training type did not indicate any difference in all sub-factors. Depending on training period, courtesy and development of sociality showed difference in all sub-factors. As for Hypothesis Ⅱ that "difference in courtesy and development of sociality was indicated depending on Taekwondo training status, training type, and training period", therefore, training status and training period except for training type helped courtesy and development of sociality. Third, courtesy had positive effects on development of sociality. Manners had positive effects on responsibility, manners and visiting courtesy on autonomy, and manners and greeting courtesy on achievement. In addition, greeting courtesy had positive effects on a sense of superiority, manners and greeting courtesy on activity level, manners and greeting courtesy on stability. With regard to hypothesis that manners and greeting courtesy would have influence on dominance, manners on sociality, and manners and greeting courtesy on emotion level, courtesy of Taekwondo trainees helped development of sociality.
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