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중학교 영어수업에서 스캐폴딩(Scaffolding)의 중요성 및 사용양상에 대한 연구

The Importance of the Use of Scaffolding during English Class in Middle Schools

김윤지 (Kim, Yun Ji, 서강대학교 교육대학원)

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초록/요약moremore
본 연구에서는 실제 중학교 현장에서 영어 교사들이 사용하는 스캐폴딩에 대한 그들의 계획과 사용양상에 대하여 조사하고, 중학교 영어수업에서 스캐폴딩의 중요성을 강조하고자 한다. 이와 함께, 효과적인 스캐폴딩을 사용하기 위한 교사의 자질 및 스캐폴딩 사용의 장애 요인 등에 대하여 알아보았다. 이를 위해 본 연구에서는 인천소재의 중학교 영어교사 8인과 심층면담을 진행하였다. 심층면담에서 연구질문은 다음과 같다. 첫째, 스캐폴딩이 중학교 영어수업에서 중요하다고 생각하는가? 둘째, 스캐폴딩을 계획하였는데 수업에서 사용을 하지 못한 경...
본 연구에서는 실제 중학교 현장에서 영어 교사들이 사용하는 스캐폴딩에 대한 그들의 계획과 사용양상에 대하여 조사하고, 중학교 영어수업에서 스캐폴딩의 중요성을 강조하고자 한다. 이와 함께, 효과적인 스캐폴딩을 사용하기 위한 교사의 자질 및 스캐폴딩 사용의 장애 요인 등에 대하여 알아보았다. 이를 위해 본 연구에서는 인천소재의 중학교 영어교사 8인과 심층면담을 진행하였다. 심층면담에서 연구질문은 다음과 같다. 첫째, 스캐폴딩이 중학교 영어수업에서 중요하다고 생각하는가? 둘째, 스캐폴딩을 계획하였는데 수업에서 사용을 하지 못한 경우 또는 반대로 계획하지 않았는데 사용하는 경우가 있는가? 셋째, 스캐폴딩을 효과적으로 사용하기 위한 교사의 자질이 있다고 보는가? 넷째, 스캐폴딩을 사용하는 데에 있어서 장애요인이 있는가? 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 교사들은 스캐폴딩을 사용할 때, 학생들의 이해도, 성향, 수준, 감정 및 신체 상태 등에 따라 계획과 다르게 스캐폴딩을 변경하고 수정하여 사용하였다. 둘째, 교사들은 준비한 스캐폴딩의 성공과 실패를 학생들의 반응, 이해정도, 정해진 수업시간 안에 준비한 것을 모두 마쳤는지 등에 따라 결정하였다. 셋째, 효과적인 스캐폴딩 사용을 위해서 교사들은 학생들의 성향과 수준을 제대로 파악하려는 학생들에 대한 관심과 수업에 대한 열정을 가져야 한다. 넷째, 교사들은 스캐폴딩 사용의 가장 큰 장애요인으로 한 교실에 다양한 수준의 많은 학생들이 있는 것을 이유로 들었다. 본 연구의 제언은 다음과 같다. 첫째, 영어과목에서 스캐폴딩은 다른 어떠한 과목보다 중요하다. 학생들이 타문화권의 사회와 문화 및 관습이 깃들어있는 영어를 배우면서 받는 괴리감을 극복할 수 있도록 도와주는 적절한 스캐폴딩이 필요하기 때문이다. 또한, 이미 한국의 현재 중학교 현장에서는 영어과목 만큼은 수준별 분반수업을 하고 있다. 이는 그만큼 학급당 학생의 수를 줄이고, 학생들의 수준에 맞는 적절한 스캐폴딩을 제공하고자 하는 현 교육현장이 이를 증명하는 것이다. 둘째, 교사들에게 다양한 스캐폴딩에 대해 알아갈 수 있는 연수의 기회가 제공되어야 한다. 셋째, 효과적으로 스캐폴딩을 사용하는 교사들의 우수수업을 교사들끼리 서로 공유하며 함께 발전해가는 계기를 만들어야한다. 넷째, ‘모둠으로 나누기’를 새로운 스캐폴딩 유형으로 제안한다. 이는 한국 영어교실에서 이미 사용되어오고 있는 전략이지만 이를 스캐폴딩 유형으로 제시한 학자는 아직까지 없다. 교사가 ‘모둠으로 나누기’ 전략을 사용함으로써 학생들이 더 작은 모둠 안에 속하면서, 그들의 수준에 맞는 더욱 적절한 스캐폴딩을 받게 할 수 있으며, 또래와의 상호작용을 통해 자신감을 얻을 수 있고, 동기부여를 받을 수 있으며, 편안함을 느낄 수 있다.
초록/요약moremore
The objectives of this study are to determine optimal implementation and current use of scaffolding by English teachers in Korean public middle schools and to emphasize its importance in English class to help students in problem solving. As such, Using the present study, we can determine whether per...
The objectives of this study are to determine optimal implementation and current use of scaffolding by English teachers in Korean public middle schools and to emphasize its importance in English class to help students in problem solving. As such, Using the present study, we can determine whether personal qualities of English teachers are associated with effective use of scaffolding and identify potential obstacles to using scaffolding in the classroom. As part of the present study, we conducted in-depth interviews with eight English teachers in middle schools in Incheon. The questions used in the survey include the following: 1) “Do you think scaffolding is important in teaching English?”; 2) “Have you ever planned to use scaffolding, but were unable to implement it in your teaching?” or “Have you ever used scaffolding without previously planning to use it in class?”; 3) “Do you think there is a certain personal quality of English teachers which is associated with the effective use of scaffolding?”; 4) “Have you come across any obstacles in using scaffolding?” Our results demonstrate that teachers who implement scaffolding in class use, revise, and modify their method in according to students’ levels of understanding, inclination, grades, and students’ emotional and physical state. Moreover, we observed that teachers decided whether their scaffolding succeeds or fails according to students’reactions, understanding, and their success in completion of the work during class time. In addition, teachers who were interested in their students’inclinations and linguistic level were more likely to effectively use scaffolding. Finally, the results of the study have demonstrated that teachers can have difficulties using scaffolding due to teaching large classes with differences in students’ levels of knowledge and skills. From the results of the study, the following recommendations can be made. First, scaffolding in English classes is more important than that in any other subjects because English allows students to learn about the cultures and customs of English-speaking countries. Therefore, teachers need to use appropriate scaffolding for students to overcome difficulties arising from differences between English and Korean. In addition, to lower students’ affective filter of low –confidence, low –motivation, and high –anxiety when learning English, teachers should use appropriate scaffolding for students. Lastly, most middle schools in Korea divide English classes into small groups of students according to their grades. This happens mostly in English classes, which makes it difficult to provide students with appropriate scaffolding in a large group. Importantly, this study suggests a new scaffolding type, referred to as ‘group formation’ scaffolding. We have successfully used ‘group formation’ in English class in middle schools, which has not been previously described in research literature. By using ‘group formation’ scaffolding, teachers can implement appropriate scaffolding in small groups and help students gain motivation and confidence in communicating with others in a small group. Third, teachers should have the opportunity to be trained in implementation of scaffolding in the classroom. Fourth, teachers should also share their scaffolding skills in their own community and learn from each other.