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그래픽 오브제의 집단 행동 움직임 구현 및 대형 형성 모델 제시

Implementation of Multi-Agents Behavioral Movement Algorithm and Formation Model for Graphic Objects

김희서 (Kim, Hui Seo, 서강대학교 영상대학원)

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In this study, I analyzed the basic algorithm of the motion rule to simulate the virtual objects. During the experimental research, series of additional rules of behavior were developed and the values of each parameter were changed. In the application process, I found that when a certain amount of t...
In this study, I analyzed the basic algorithm of the motion rule to simulate the virtual objects. During the experimental research, series of additional rules of behavior were developed and the values of each parameter were changed. In the application process, I found that when a certain amount of time was given to the algorithm, the multi-agents formed a certain formation. The pattern model of multi-agents behavioral movement formation thus formed is similar to the emergent behavior of natural ecosystem organisms. The reason is that virtual multi-agents are also patterned as promised to behavioral movement formations, which are similar to the communication of collective creatures in nature. In conclusion, the multi-agent behavioral movement model found in this paper was exhibited as a work of new media art. Further development can be applied to virtual aquarium and multi-drone flight with applied research.
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본 연구는 가상의 오브제들이 집단 행동을 할 수 있도록 움직임 규칙을 적용한 알고리즘 기초연구를 진행한다. 연구 실험 중에 일련의 움직임 규칙을 발전시키고 각 파라미터의 변수값을 다양하게 적용하는 과정에서 알고리즘에 일정 시간이 주어지면 그래픽오브제가 특정 대형을 형성한다는 것을 발견하였다. 이렇게 형성된 그래픽오브제의 집단 행동 움직임 포메이션 모델은 자연 생명체들의 창발적 행동과 유사하다. 그 이유는 가상의 그래픽오브제가 행동 움직임을 형성하는 과정에서 약속 된대로 패턴화되기 때문인데, 이는 사실상 자연 생태계 집단 생명체들의 의사 소통과 유사하다. 결론적으로,이 논문에서 발견된 그래픽오브제의 행동 움직임 대형 패턴 모델은 뉴미디어 예술 작품으로서 전시 되었다. 본 연구는 향후에 응용 연구를 통해 가상 수족관 및 다중 드론 비행에 적용될 수 있다.
본 연구는 가상의 오브제들이 집단 행동을 할 수 있도록 움직임 규칙을 적용한 알고리즘 기초연구를 진행한다. 연구 실험 중에 일련의 움직임 규칙을 발전시키고 각 파라미터의 변수값을 다양하게 적용하는 과정에서 알고리즘에 일정 시간이 주어지면 그래픽오브제가 특정 대형을 형성한다는 것을 발견하였다. 이렇게 형성된 그래픽오브제의 집단 행동 움직임 포메이션 모델은 자연 생명체들의 창발적 행동과 유사하다. 그 이유는 가상의 그래픽오브제가 행동 움직임을 형성하는 과정에서 약속 된대로 패턴화되기 때문인데, 이는 사실상 자연 생태계 집단 생명체들의 의사 소통과 유사하다. 결론적으로,이 논문에서 발견된 그래픽오브제의 행동 움직임 대형 패턴 모델은 뉴미디어 예술 작품으로서 전시 되었다. 본 연구는 향후에 응용 연구를 통해 가상 수족관 및 다중 드론 비행에 적용될 수 있다.