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소셜 미디어를 활용한 K-POP 아이돌에 관한 연구 : 방탄소년단(BTS) 트위터(Twitter)를 중심으로

임승준 (서강대학교 언론대학원)

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‘한류’ 콘텐츠의 양상이 변화하고 있다. 드라마를 중심으로 매스커뮤니케이션을 통해 현지인에게 공급되던 기존의 영상 콘 텐츠에서 댄스 음악에 기반을 둔 한국 아이돌 그룹의 음악콘텐츠로 변화하고 있다. ‘K-POP'이라 불리는 한국 아이돌 그룹의 음악콘텐츠는 아시아 문화권에 국한되었 던 이전의 한류흐름에서 그 흐름을 글로벌 시장까지 확대하고 현재는 한류를 견인하 고 있다. 그리고 그 중심에는 방탄소년단, 엑소, 트와이스 등 3세대 아이돌로 불리는 그룹이 있다. 본 연구는, 이러한 한류의 흐름이 ‘소셜 미디어’ 중심의 변화된...
‘한류’ 콘텐츠의 양상이 변화하고 있다. 드라마를 중심으로 매스커뮤니케이션을 통해 현지인에게 공급되던 기존의 영상 콘 텐츠에서 댄스 음악에 기반을 둔 한국 아이돌 그룹의 음악콘텐츠로 변화하고 있다. ‘K-POP'이라 불리는 한국 아이돌 그룹의 음악콘텐츠는 아시아 문화권에 국한되었 던 이전의 한류흐름에서 그 흐름을 글로벌 시장까지 확대하고 현재는 한류를 견인하 고 있다. 그리고 그 중심에는 방탄소년단, 엑소, 트와이스 등 3세대 아이돌로 불리는 그룹이 있다. 본 연구는, 이러한 한류의 흐름이 ‘소셜 미디어’ 중심의 변화된 미디어 환경에서 비롯되었다는 점에서 출발하였다. 3세대 아이돌 중 소셜 미디어를 가장 적극적으로 활용한 아이돌 그룹을 선정하여 해당 그룹의 소셜 미디어 활용 사례 분석을 바탕으 로 어떻게 글로벌 팬덤을 보유하고 글로벌 시장에서 주목 받고 있는지, 나아가 한국 연예 기획사 및 K-POP 산업의 방향성 제시를 목표로 한다. 분석 대상으로는 빌보드 ‘소셜 아티스트’ 상을 2년 연속 수상하여 글로벌 시장에서 소셜 아티스트로 자리매 김한 ‘방탄소년단(BTS)'을 선정하였다. 방탄소년단의 소셜 미디어 중 주로 활용하는 ‘트위터’의 내용을 분석한 결과, 방탄 소년단은 글로벌 팬덤인 ‘아미’와 일상적이고 친근한 사진, 텍스트 게시물을 통해 정 서적으로 소통하며 팬덤을 확대하고 있음을 알 수 있었다. 다른 아이돌 그룹도 이미 소셜 미디어를 통해 활동을 홍보하거나 팬덤과 소통하지만 방탄소년단의 경우 다른 그룹보다 게시물을 빈번하게 업로드하고 일상적인 언어로 팬들과 대화하는 느낌의 게시물을 업로드 한다는 점에서 차별화 된 요소가 있음을 알 수 있다. 본 논문은 한국 연예 기획사나 K-POP 관계자들이 ‘소셜’ 중심으로 변화하고 있는 미디어 환경을 잘 활용하여 앞으로 데뷔할 아이돌 그룹의 미디어 전략의 일부분으로 활용하길 바란다. 또한, 중소형 연예 기획사임에도 소셜 미디어의 활용을 통해 방탄소년단을 글로벌 아티스트로 탄생시킨 ‘빅히트 엔터테인먼트’처럼 앞으로 중소형 연예 기획사가 글로 벌 시장으로 진출할 때 활용하는 자료가 되길 기대한다.
초록/요약moremore
The aspect of Korean Wave content is changing. It is changing from the existing video content, which was supplied to locals through mass communication centered on dramas, to the music content of Korean idol groups based on dance music. The Korean idol group’s music content, called "K-POP," has e...
The aspect of Korean Wave content is changing. It is changing from the existing video content, which was supplied to locals through mass communication centered on dramas, to the music content of Korean idol groups based on dance music. The Korean idol group’s music content, called "K-POP," has expanded its flow to the global market from previous Korean Wave flows, which were limited to Asian cultures, and is now leading the Korean Wave. And at the center of it is groups called third-generation idols, like BTS, EXO and TWICE. This study started with the fact that this trend of Korean Wave originated in a changed media environment centered on ‘social media’. Based on the analysis of the group’s social media use cases, the group aims to present the direction of the Korean entertainment agency and K-POP industry. For analysis, the company selected BTS, which has become a social artist in the global market by winning the Billboard Social Artist award for the second consecutive year. An analysis of the content of Twitter, which is mainly used among BTS social media, revealed that BTS is expanding its fandom by communicating emotionally with its global fandom "Army" through everyday, friendly photos and text posts. Other idol groups already promote their activities or communicate with their fandom through social media, but in the case of BTS, there is a differentiated element in that they upload postings more frequently than other groups and posts that feel like talking to fans in everyday languages. I hope that Korean entertainment companies and K-POP officials will be able to use the media environment that is changing around social media as part of their idol group's media strategy. and I also hope that this study will be the data that small and medium-sized entertainment companies use to advance into the global market, such as Big Hit Entertainment, which created BTS as a global artist through the use of social media even though it is a small and medium-sized entertainment company.