검색 상세

우수이론을 바탕으로 한 소방홍보 조직에 관한 연구 : 우수 홍보조직 평가 모델을 중심으로

유은영 (서강대학교 언론대학원)

원문보기

초록 moremore
그루닉(J.Grunig)의 ‘우수이론’은 우수한 PR커뮤니케이션 행위를 실행하기 위하여 조직이 갖추어야 할 조건들을 상세하게 규명한 이론이다. 우수이론은 조직의 기능주의 관점을 대표하기 때문에 다른 관점에서 PR커뮤니케이션을 보고자 하는 학자들과 계속해서 충돌해 왔으나 우수이론은 이론적으로 계속 진화하고 있다. 신호창은 이 우수이론을 바탕으로 다양한 국내외적 홍보환경을 고려하여 한국 기업의 홍보조직을 진단하기 위한 한국형 ‘우수 홍보조직 평가 모델’을 개발하였다. 본 연구는 우수 홍보조직 평가 모델을 활용하여 소방홍보 ...
그루닉(J.Grunig)의 ‘우수이론’은 우수한 PR커뮤니케이션 행위를 실행하기 위하여 조직이 갖추어야 할 조건들을 상세하게 규명한 이론이다. 우수이론은 조직의 기능주의 관점을 대표하기 때문에 다른 관점에서 PR커뮤니케이션을 보고자 하는 학자들과 계속해서 충돌해 왔으나 우수이론은 이론적으로 계속 진화하고 있다. 신호창은 이 우수이론을 바탕으로 다양한 국내외적 홍보환경을 고려하여 한국 기업의 홍보조직을 진단하기 위한 한국형 ‘우수 홍보조직 평가 모델’을 개발하였다. 본 연구는 우수 홍보조직 평가 모델을 활용하여 소방홍보 조직을 진단하고, 심층인터뷰를 활용하여 관련 분야에서 이루어진 최초의 논문이라는 점에서 의의가 있다. 소방은 화재 위험에 따른 인명이나 재산 피해를 최소화하고 국민의 생명과 재산을 지키기 위하여 존재하는 정부조직이다. 소방에서의 대표적인 홍보는 ‘예방 홍보’라고 볼 수 있다. 국가적 재난이나 위기 상황이 발생하는 것을 미연에 방지하고, 이와 같은 상황에서 어떻게 대처해 나가야 하는 것이 안전한지를 국민에게 알리는 것이 소방홍보의 근간이라고 할 수 있다. 소방 조직은 현 체제 속에서 다발적으로 발생하는 위기나 부정적인 이슈에 대하여 재빠르게 대처하기 어려운 구조이다. 순환보직에 기인한 비전문 홍보인력과 적은 예산, 그리고 관서장 등 지휘관의 마인드로 인하여 홍보의 방향이 결정되기 때문이다. 이러한 상황에서 효과적인 홍보를 해내기란 쉬운 일이 아니다. 더욱 효과적인 홍보를 위하여 가장 기본이 되어야 하는 것은 건실한 홍보조직이다. 이를 위해서는 현재의 소방홍보 실태를 점검하고 진단하여 비롯되는 문제를 명확하게 파악하는 것이 필요하다. 본 연구에서는 우수이론을 적용하여 현재의 소방홍보 조직을 진단하고 한국형 우수홍보조직 평가 모델을 활용하여 소방홍보 조직의 문제점을 파악하였으며, 이를 바탕으로 소방홍보 조직이 나아가야 할 개선 방향을 제시하였다. 이를 위하여 홍보 프로그램의 전략적 운용과 홍보 구성원의 적절성, 홍보지식 기반, 홍보실 커뮤니케이션 체계, 홍보 예산, 홍보실 위상 및 전사적 지지 기반 등 총 6가지 측면에서 현 홍보담당자를 대상으로 한 인터뷰를 진행함으로써 소방홍보 조직을 다각적으로 진단하였으며, 도출된 소방홍보 부서의 문제점은 다음과 같다. 첫째, 현재의 소방 조직은 ‘관서장 판단 중심의 홍보’가 이루어지고 있음을 확인할 수 있었으며, 둘째, ‘조직 내 홍보 업무의 중요성 인식 부족’이 효과적인 홍보의 걸림돌로 작용하고 있음을 알 수 있었다. 셋째, ‘예산 및 인력 부족으로 인한 홍보 업무 미진’의 문제로 인하여 대국민의 안전 확보라는 최상위 목적을 이루어내기에는 한계가 있는 것으로 확인되었다. 이와 같은 현실을 종합하여 볼 때 ‘조직 전체의 홍보 중요성에 대한 인식 부재’의 문제가 가장 큰 문제임을 알 수 있었으며, 향후 소방홍보의 발전을 위해서는 조직 내 전 구성원들이 홍보의 중요성을 인지하고 그에 따른 예산 배분이나 홍보 전문가 영입 등 현실적인 대안을 마련할 필요성이 큰 것으로 판단되었다. 본 연구는 소방홍보와 관련된 기존의 선행연구 중 현재 소방홍보 업무를 담당하고 있는 담당자를 대상으로 진행하였다는 것에 더욱 큰 의의가 있다. 그러나 본 연구는 타 시ㆍ도에 비하여 상대적으로 우수한 홍보 인프라를 구축하고 있는 소방청을 비롯하여 서울, 경기, 인천 등에 대한 국한적인 정밀 진단을 진행한 것으로, 전국을 대상으로 연구하지 못하였다는 한계점을 가진다. 따라서 후속 연구에서는 전국의 홍보담당자를 대상으로 한 심층 인터뷰 및 설문 등을 통하여 공무원 조직 특성과 현실적인 문제점을 정밀하게 도출하기 위한 연구가 이어지길 기대한다.
초록 moremore
J.Grunig's excellence theory is a theory which elaborates the conditions that an organization must meet in order to implement good PR communication programs. As the excellence theory represents the functionalist perspective of an organization, it has continued to clash with the scholars who see PR...
J.Grunig's excellence theory is a theory which elaborates the conditions that an organization must meet in order to implement good PR communication programs. As the excellence theory represents the functionalist perspective of an organization, it has continued to clash with the scholars who see PR communication from different perspectives; yet the theory continues to evolve. Based on this excellence theory, Ho-Chang Shin developed what is known as ‘communication excellence factor' to evaluate corporate public relations programs in Korea factoring in various domestic and international public relations environment. The meaning of this study can be found in the fact that it is the first to measure the fire service public relations programs using communication excellence factor and utilizing in-depth interview. The fire department is a governmental organization that exists to protect people's lives and properties while minimizing property or life loss in the risk of fire. The central part of public relations in the fire service is arguably the 'prevention publicity'. The major role of the fire service public relations is to prevent the occurrence of national disasters or crisis and to inform the public a safe way to cope with such situations. The fire service organization faces difficulties in managing crises or negative issues that arise in the current system quickly. This structure is formed from the following factors: nonprofessional public relations personnel under job rotation; limited budget; and the leader's mindset that determine the direction of the following issues. In such situation, pursuing effective public relations is not easy; a structured public relations organization is fundamental in improving the effectiveness of its PR. To achieve this, clearly identifying the problems is necessary along with the inspection and examination of the current fire service. In this study, the current fire service public relations programs are analyzed applying the excellence theory, and its problems are determined using communication excellence factor. Consequently, the direction of improvement which the current fire service public relations system should acknowledge is suggested. In doing so, interviews with current public relations representatives were conducted in six aspects including strategic management of PR programs, appropriateness of public relations personnel, basic knowledge of public relations, PR room communication system, public relations budget, to examine the fire service public relations program. The problems of the public relations department within the fire service that arose are as follows: First, the study confirmed that the activity of the public relations of the current fire service is determined mainly by the judgment of the department officials. Second, lack of recognition of the importance of public relations work within the organization has proved to be the major obstacle in publicity. Third, it is confirmed that due to the shortage in public relations work as a result of low budget and manpower, there is a limitation on achieving the highest goal which is to secure the safety of the public. In essence, it is agreeable that the largest obstacle comes from the lack of understanding of the importance of public relations within the organization and therefore was concluded that there is a great need for all members in the organization to realize the importance of publicity and to provide realistic alternatives such as budget allocation and recruitment of public relations experts in order to further develop the fire service publicity in the future. This study has more significance in which it was conducted on the people who are currently in charge of the fire service public relations work among the existing preliminary studies related to the fire service public relations program. However, this study bears limitations as the precise analyses were conducted only in major provinces such as Seoul, Gyeonggi, and Incheon and within the National Fire Agency, which establish relatively superior public infrastructure compared with other cities and provinces. Therefore, it is expected that further research will be conducted to elaborate on the characteristics of the public officials and their realistic problems through in-depth interviews and questionnaires with public relations representatives across the country.