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전망대에 적용 가능한 증강현실 관광 안내 애플리케이션 UI/UX 디자인에 관한 연구 : 롯데월드 서울스카이 전망대를 중심으로

A Study on the UI/UX Design of Tourist Guide AR Application which is adaptable for Observation Deck – focused on Lotteworld Seoul Sky

신수민 (Shin, Soo Min, 서강대학교)

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With development of technology, the establishment of skyscrapers is increasing worldwide. In case of Korea, besides N Seoul Tower, which was the landmark of Seoul and 63 Observatory(currently 63 Art), various observation decks have opened recently or have planned to open such as Seoul Sky from Lotte...
With development of technology, the establishment of skyscrapers is increasing worldwide. In case of Korea, besides N Seoul Tower, which was the landmark of Seoul and 63 Observatory(currently 63 Art), various observation decks have opened recently or have planned to open such as Seoul Sky from Lotteworld and GBC from Hyundai. They are attracting visitors with various contents and themes that are for the competitiveness. However, most contents and facilities are often installed separately, irrespectively of their supposed role that guides user's sightseeing and viewing. Therefore they have little positive influence on theᅠ satisfaction of visitors to the observatory. Since AR(Augmented Reality) technology is implemented based on real space and location, AR applications are actively utilized in tour spots. Therefore, the purpose of this study is to design UI/UX for tour guide application which can increase tourist's satisfaction by using Augmented Reality technology and actual view in the observation deck. Through this study, I prospect that it can be applied not only to observation deck but also to various places that have wide range view and it can be applied to tourism research based on augumented reality.
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기술 발전에 따라 전 세계적으로 초고층 건물의 설립이 증가하고 있다. 국내의 경우 기존 서울의 랜드마크라고 할 수 있었던 N서울타워와 63전망대(현63아트) 이외에 롯데월드 서울스카이, 현대 GBC 등 고층 건물의 신생 전망대가 운영 혹은 운영 계획 중에 있으며 해당 사업의 경쟁력 확보를 위해 다양한 테마 중심의 콘텐츠를 구성하여 관광객을 끌어들이고 있다. 하지만 대부분의 콘텐츠 및 설치물들은 그 지역의 전망을 한눈에 보고, 본인이 방문하였거나 방문 예정인 관광지를 찾아볼 수 있는 촉매 역할을 담당하기보다는 독립적인 시설물로 설치되...
기술 발전에 따라 전 세계적으로 초고층 건물의 설립이 증가하고 있다. 국내의 경우 기존 서울의 랜드마크라고 할 수 있었던 N서울타워와 63전망대(현63아트) 이외에 롯데월드 서울스카이, 현대 GBC 등 고층 건물의 신생 전망대가 운영 혹은 운영 계획 중에 있으며 해당 사업의 경쟁력 확보를 위해 다양한 테마 중심의 콘텐츠를 구성하여 관광객을 끌어들이고 있다. 하지만 대부분의 콘텐츠 및 설치물들은 그 지역의 전망을 한눈에 보고, 본인이 방문하였거나 방문 예정인 관광지를 찾아볼 수 있는 촉매 역할을 담당하기보다는 독립적인 시설물로 설치되어 있는 경우가 많다. 이는 관람객이 전망대를 방문하는 1 차 목적인 전망을 조망하는 것과는 무관하며 이들이 전망대 관람객들의 만족도에 미치는 긍정적인 영향력은 미흡하다. 증강현실기술은 위치기반의 현실공간을 바탕으로 구현되기 때문에, 증강현실 애플리케이션은 관광지에서의 경험을 증진시키기 위해 적극 활용되는 사례가 많다. 따라서 본 연구는 지역별 랜드마크인 전망대에서 관광객의 만족도를 증가시킬 수 있는 ‘전망 활용 증강현실 관광 안내 애플리케이션’에 대한 UI/UX를 디자인 하는 데에 목적을 두고 있으며 본 연구는 초고층 빌딩의 전망대 뿐만 아니라 가시 범위가 넓은 다양한 공간, 증강현실 기반의 관광 경험에 대한 연구에 응용될 수 있을 것으로 전망하고 있다.