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도서 페이스북 페이지 이용에 관한 연구 : 이용 동기, 만족도, 구매 행위 중심으로

A study on Facebook books page use : focusing on the motives of use, Satisfaction, purchase behavior

홍근실 (Hong, Geun Sil, 서강대학교 언론대학원)

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NS(Social Network Service)가 보편적인 미디어로 자리 잡게 되면서, 대부분의 기업들은 SNS 마케팅의 중요성을 인지하고, 이를 활용하고 있다. 본 연구는 도서 페이스북 페이지의 이용 동기를 추출하고, 이용 동기가 이용 만족도에 미치는 영향을 검증하였으며, 도서 페이스북 페이지의 이용자에게 도서 구매에 영향을 미치는 요인에 대해 도서 구매 경험 여부로 집단을 나누어 분석하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 이용 동기는 ‘정체성 동기’, ‘간결성 동기’, ‘관계형성 동기’, ‘현실도피 동기’, ‘흥미 동기’...
NS(Social Network Service)가 보편적인 미디어로 자리 잡게 되면서, 대부분의 기업들은 SNS 마케팅의 중요성을 인지하고, 이를 활용하고 있다. 본 연구는 도서 페이스북 페이지의 이용 동기를 추출하고, 이용 동기가 이용 만족도에 미치는 영향을 검증하였으며, 도서 페이스북 페이지의 이용자에게 도서 구매에 영향을 미치는 요인에 대해 도서 구매 경험 여부로 집단을 나누어 분석하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 이용 동기는 ‘정체성 동기’, ‘간결성 동기’, ‘관계형성 동기’, ‘현실도피 동기’, ‘흥미 동기’, ‘주기성 동기’, ‘정보획득 동기’, ‘여가오락 동기’ 총 8개 요인으로 추출되었다. 둘째, 이용 동기가 이용 만족도에 미치는 영향에 대해 보면 해당 이용 동기가 해당 이용 만족도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 검증되었다. 주목할 점은, ‘관계형성 동기’, ‘정보획득 동기’와 ‘간결성 동기’는 해당 만족도 외의 만족도에도 영향을 미치는 것으로 검증되었다. 셋째, 도서 페이스북 페이지의 이용자에게 ‘간결성 만족도’와 ‘평균 독서량’은 도서 구매 가능성을 높여주는 것으로 검증되었다.
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With Social Network Service becoming the universal media today, the majority of companies have perceived the importance of marketing via Social Network and are making the best use of the media. This study extracted the users’ motives of the Facebook books page, verified the influence of the motives ...
With Social Network Service becoming the universal media today, the majority of companies have perceived the importance of marketing via Social Network and are making the best use of the media. This study extracted the users’ motives of the Facebook books page, verified the influence of the motives of use on their satisfaction of use, as well as analyzing the affecting factors of book purchase of Facebook books page users by dividing the groups by book purchase experience. The study results are as follows. First, the motives of use were extracted in 8 factors: ‘Identity motives’, ‘simplicity motives’, ‘relationship formation motives’, ‘escapism motives’, ‘interest motives’, ‘periodicity motives’, ‘information acquisition motives’, and ‘leisure entertainment motives’, Second, in the impact of the users’ motives on their satisfaction of use, the applicable motives of use were verified to be positively significant on the applicable satisfaction of use. It is noteworthy that the ‘relationship formation motives’, ‘information acquisition motives’, and ‘simplicity motives’ were verified to influence satisfaction other than the applicable satisfaction. Third, the ‘simplicity satisfaction’ and the ‘average reading amount’ of Facebook books page users was verified to increase the possibility of their book purchase.