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슈퍼픽셀을 이용한 모자이크 가상 창문 구현 : Mosaic Virtual Window Using Superpixel

김지혜 (서강대학교 영상대학원)

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Video installation is a contemporary art form which combines video technology with installation art, making use of all aspects of the surrounding environment to emotionally affect the audience. 1 Especially, in video installation art, an outcome is generated by interaction between art and the audie...
Video installation is a contemporary art form which combines video technology with installation art, making use of all aspects of the surrounding environment to emotionally affect the audience. 1 Especially, in video installation art, an outcome is generated by interaction between art and the audience, so the video installation can be considered as a rendezvous with digital and analog sensibility. Here, the analog sensibility implies the audience’s activity or movement itself in an exhibition space. This activity or movement can be considered more special or meaningful than the mundane one. I tried to bolster the interaction between the video installation and the audience by making the installation more directly related to human intuitive activity especially in a special space like the exhibition space. In this dissertation, I suggest the method to expand the virtual exhibition space by reconstructing classic art expression like mosaic into human shapes; the mosaic virtual figures mimic the audience’s simple activity like moving left and right, approaching toward the screen, or waving hands. In order to make person video images into mosaic ones, each of them are segmented with superpixel, and then the segmented mosaic images have the same movement as the audience’s by estimating the movements of the audience with a RGB-D camera. So, in this manner, the static mosaic person video images can move along the movement of the audience. This art work can give the audience an experience that they can feel as if there is a virtual person mimicking their movement over the window. So, Real-time communication between the virtual person on the screen and the audience standing at the screen can create an intentional space in which virtual space and real space are mixed. The virtual window shaped screen is not only a pathway connecting virtual space and actual exhibition space, but also the space where the audience can project themselves.
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영상 설치 미술은 영상 기술과 설치 미술을 결합한 현대 예술 형태로, 주변 환경을 활용하여 관객에게 감정적으로 영향을 준다. 특히, 영상 설치 미술의 결과물은 작품과 관객 사이의 상호작용을 통해 생성된다. 이것은 디지털과 아날로그 감성의 적극적인 만남으로 간주할 수 있으며, 여기서 아날로그 감성은 전시 공간에서 관객의 움직임 또는 활동을 의미한다. 일상 속의 평범한 움직임이 아닌 특별하고 의미를 가진 것이다. 전시장과 같은 특별한 공간에서 인간의 활동과 직접적으로 관련이 있는 설치를 함으로써 작품과 관객 사이의 상호 작용을 강화하...
영상 설치 미술은 영상 기술과 설치 미술을 결합한 현대 예술 형태로, 주변 환경을 활용하여 관객에게 감정적으로 영향을 준다. 특히, 영상 설치 미술의 결과물은 작품과 관객 사이의 상호작용을 통해 생성된다. 이것은 디지털과 아날로그 감성의 적극적인 만남으로 간주할 수 있으며, 여기서 아날로그 감성은 전시 공간에서 관객의 움직임 또는 활동을 의미한다. 일상 속의 평범한 움직임이 아닌 특별하고 의미를 가진 것이다. 전시장과 같은 특별한 공간에서 인간의 활동과 직접적으로 관련이 있는 설치를 함으로써 작품과 관객 사이의 상호 작용을 강화하고자 했다. 본 논문에서는 모자이크와 같은 고전적인 예술 기법을 사람의 형태로 재구성하여 가상 전시 공간을 확장하는 방법을 제안한다. 가상 모자이크 사람은 좌우로 움직이거나 화면을 향해 접근하거나 손을 흔드는 것과 같은 관객의 단순한 행동을 모방한다. 사람 이미지를 모자이크로 만들기 위해서 슈퍼 픽셀로 이미지를 분할한 후에, RGB-D 카메라로 관객의 움직임을 예측하여 관객과 동일한 움직임을 보인다. 이러한 방식으로 정적인 모자이크 사람 이미지는 관객의 움직임을 따라 움직일 수 있다. 이 작품은 관객에게 창문 건너편에서 본인의 행동을 따라하는 사람이 있는 것처럼 느낄 수 있는 경험을 제공한다. 따라서 디지털 화면상의 가상 사람과 그 앞에 서있는 관객 사이의 실시간 통신은 가상 공간과 실제 공간이 혼합된 의도적 공간을 생성 할 수 있다. 창문 모양의 디지털 화면은 가상 공간과 실제 전시 공간을 연결하는 통로 뿐만 아니라 관객이 스스로를 투영할 수 있는 공간이기도 하다.