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중국 신세대농민공의 직업탐색행동과 이직의도간의 관계에서 상사-부하간 교환관계, 꽌시 그리고 커뮤니케이션의 조절효과에 관한 연구

김준규 (Kim, Joon Gyu, 서강대학교 일반대학원)

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초록/요약moremore
본 연구는 중국 신세대농민공의 직업탐색행동과 이직의도간의 관계에서 서양의 상사-부하간 교환관계, 중국의 꽌시 그리고 조직 내 커뮤니케이션 분위기의 조절효과를 보고자 하였다. 이를 위해 중국 산동성지역에 위치한 한국 전자부품 제조기업에 종사하는 신세대농민공을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 총 199부의 설문지를 회수하여 분석하였다. 실증검증결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 신세대농민공의 직업탐색행동은 이직의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 직업탐색행동(직업탐색강도)와 이직의도간에서 상사-부하간 교환관계는 ...
본 연구는 중국 신세대농민공의 직업탐색행동과 이직의도간의 관계에서 서양의 상사-부하간 교환관계, 중국의 꽌시 그리고 조직 내 커뮤니케이션 분위기의 조절효과를 보고자 하였다. 이를 위해 중국 산동성지역에 위치한 한국 전자부품 제조기업에 종사하는 신세대농민공을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 총 199부의 설문지를 회수하여 분석하였다. 실증검증결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 신세대농민공의 직업탐색행동은 이직의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 직업탐색행동(직업탐색강도)와 이직의도간에서 상사-부하간 교환관계는 조절효과가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 직업탐색행동(예비, 적극, 직업탐색강도)와 이직의도간의 관계를 꽌시가 조절하는 것으로 분석되었다. 마지막으로 직업탐색행동(예비, 직업탐색강동)와 이직의도간에서 기능간 협력적 커뮤니케이션과 상하간 개방적 커뮤니케이션은 각각 조절효과가 있는 것으로 나타났다. 그리고 현재 인사조직분야에서 중국 신세대농민공의 연구가 상대적으로 미흡한 편인데 본 연구를 통해 중국관련 기업경영자와 관리자들에게 작은 시사점을 제공할 것으로 기대된다.
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This study was investigated the moderating effects of LMX, Guanxi and communication climate in the relations between Chinese New generation Nongmingong’s job search behavior(JSB) and turnover intention. Data were collected from 199 employees in a electronics manufacturing company which is located i...
This study was investigated the moderating effects of LMX, Guanxi and communication climate in the relations between Chinese New generation Nongmingong’s job search behavior(JSB) and turnover intention. Data were collected from 199 employees in a electronics manufacturing company which is located in Shandong Sheng. The findings of hypothesis tests can be summed up as follows. First, the analysis shows that New generation Nongmingong’s job search behaviors make positive effects on turnover intention. Second, the anlaysis shows that LMX has the moderating effects on the relations between job search behavior(JSB inensity) and turnover intention. Third, the analysis shows that Guanxi has the moderating effect on the relations between job search behavior and turnover intention. and finally the analysis show that communication climate(Open communication, Collaborative communication) has the moderating effect on the relation between job search behavior(Preparatory JSB, JSB intensity) and turnover intention for each. The suggestions are discussed for improving relationships among employees by communication climate to reduce the effect of the turnover rates.