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P.E.T. 부모훈련프로그램이 부모-자녀간 의사소통과 가족관계 향상에 미치는 효과

The Effect of P.E.T Education Program on Communication and Relationship between Parent and Children

전병렬 (Jun Byung-Reol, 상담심리)

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This study was conducted to investigate the effect of P.E.T training for the fathers of elementary school children in terms of communication and family relationship between parents and children. In order to achieve these purposes, following three hypotheses were made: Hypotheses 1. The P.E....
This study was conducted to investigate the effect of P.E.T training for the fathers of elementary school children in terms of communication and family relationship between parents and children. In order to achieve these purposes, following three hypotheses were made: Hypotheses 1. The P.E.T. program applied to fathers will improve the communication skills of parents' side, eventually improving communication between parents and children. Hypotheses 2. The P.E.T. program applied to fathers will improve the communication of children's side on the communication between parents and children. Hypotheses 3. The P.E.T. program applied to fathers will improve the family relationship. Twenty two fathers were selected, who have elementary school students, for the study, and classified them into 2 groups such as 11 for experimental group, and 11 for control group. There were 8 sessions of the P.E.T. program for the experimental group. The time of each period for program was 3 hours. In this research, I used the measuring tool, PAC(Parent Adolescent Communication) which was developed by Olsen and Barnes in 1982 to find out the communication relationship between parents and children, translated into Korean by Yunhee KIM in 1990, and improved to the level of the eyes of elementary school children by Yeonjeong KIM in 2003. I also used the same tool, FES(Family Environment Scale) which was manufactured in 1984 by Rudolf Moos and his colleagues to measure the improvement of family relationship, and Jikyoung KIM analyzed its factors and verified its reliability by that tool in 1995. In this research, I utilized Korean SPSS 12.0 for WINDOWS to verify the effect of experimental implementation in quantity. Especially, I verified the differences of average between the experimental group and the controlled group by this program. Through this research, the conclusions are as follows : First, the P.E.T. program applied to fathers was improved the communication of parent's side on the communication between parents and children. Secondly, the P.E.T. program applied to fathers was improved the communication of children's side on the communication between parents and children. Thirdly, the P.E.T. program applied to fathers was improved the family relationship. There are a few restrictions in this research, but the general conclusion is that the P.E.T. program is effective in the communication improvement and the improvement of family relationship between parents and children.
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본 연구의 목적은 초등학교 학생을 둔 아버지를 대상으로 P.E.T훈련프로그램의 적용이 부모-자녀간 의사소통과 가족관계 향상에 영향을 미치는지 그 효과를 알아보는데 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 가설을 설정하였다. 연구가설1. 아버지에게 실시한 P.E.T 프로그램은 부모-자녀간 의사소통에서 부모의 의사소통을 향상시킬 것이다. 연구가설2. 아버지에게 실시한 P.E.T 프로그램은 부모-자녀간 의사소통에서 자녀의 의사소통을 향상시킬 것이다. 연구가설3. 아버지에게 실시한 P.E.T 프로그램은 가족관계를 ...
본 연구의 목적은 초등학교 학생을 둔 아버지를 대상으로 P.E.T훈련프로그램의 적용이 부모-자녀간 의사소통과 가족관계 향상에 영향을 미치는지 그 효과를 알아보는데 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 가설을 설정하였다. 연구가설1. 아버지에게 실시한 P.E.T 프로그램은 부모-자녀간 의사소통에서 부모의 의사소통을 향상시킬 것이다. 연구가설2. 아버지에게 실시한 P.E.T 프로그램은 부모-자녀간 의사소통에서 자녀의 의사소통을 향상시킬 것이다. 연구가설3. 아버지에게 실시한 P.E.T 프로그램은 가족관계를 향상시킬 것이다. 연구를 위한 대상으로 초등학교 학생을 둔 아버지 22명을 각각 실험집단 11명, 통제집단 11명으로 선정하였다. 실험집단의 아동에게는 총 8회기에 걸쳐 P.E.T프로그램을 실시하였고, 프로그램의 각 회기 시간은 3시간으로 하였다. 본 연구에서 사용한 측정도구는 부모자녀간 의사소통을 확인하기 위하여 1982년 Olson과 Barnes가 개발한 PAC(Parent Adolescent Communication) 도구를 김윤희(1990)가 번안한 것을 김연정(2003)이 초등학교 아동의 수준에 맞게 수정한 것을 사용하였으며, 가족관계 향상을 측정하기 위하여 Rudolf Moos 그의 동료들(1984)이 제작한 FES(Family Environment Scale)를 김지경(1995)이 요인분석하고 신뢰도를 검증한 것을 사용하였다. 본 연구에서의 실험처치 효과를 검증하기 위한 양적연구는 한국판 SPSS 12.0 for window 프로그램을 이용하여 실험집단과 통제집단의 평균의 차이를 t검증하였다. 본 연구를 토대로 결론을 내리면 다음과 같다. 첫째 아버지에게 실시한 P.E.T 프로그램은 부모-자녀간 의사소통에서 부모의 의사소통을 향상시킨다. 둘째 아버지에게 실시한 P.E.T 프로그램은 부모-자녀간 의사소통에서 자녀의 의사소통을 향상시킨다. 셋째 아버지에게 실시한 P.E.T 프로그램은 가족관계를 향상시킨다. 본 연구는 몇 가지 제한점을 갖고 있으나, 이상의 양적 연구결과를 바탕으로 P.E.T프로그램은 부모-자녀간 의사소통의 향상과 가족관계 향상에 효과가 있다는 결론을 내릴 수 있다.
목차 moremore
Ⅰ. 서론 = 1
A. 연구의 필요성 및 목적 = 1
Ⅱ. 이론적 배경 = 3
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Ⅰ. 서론 = 1
A. 연구의 필요성 및 목적 = 1
Ⅱ. 이론적 배경 = 3
A. 부모교육(P.E.T.) 프로그램 = 3
(1) P.E.T.의 형성 배경 = 3
(2) P.E.T.의 기법 및 특성 = 4
B. 선행연구의 고찰 = 7
(1) P.E.T.프로그램에 관한 선행연구의 고찰 = 7
(2) P.E.T.프로그램과 의사소통 = 8
(3) P.E.T.프로그램과 가족관계 향상 = 10
Ⅲ. 연구가설 = 12
A. P.E.T. 프로그램이 부모-자녀간 의사소통에 미치는 영향 = 12
B. P.E.T. 프로그램이 가족관계 향상에 미치는 영향 = 13
Ⅳ. 연구방법 = 14
A. 연구대상 = 14
B. 연구설계 = 14
C. 연구절차 = 14
(1) 사전검사 = 15
(2) 본 연구 = 15
(3) 가족 환경 척도 = 17
D. 측정도구 = 17
(1) 부모-자녀 의사소통 척도 = 17
(2) 가족 환경 척도 = 18
Ⅴ. 연구결과 = 20
A. 통계적 분석 결과 = 20
(1) P.E.T. 프로그램이 부모-자녀간 의사소통에 미치는 영향 = 20
(2) P.E.T. 프로그램이 자녀-부모간 의사소통에 미치는 영향 = 23
(3) P.E.T. 프로그램이 가족관계 향상에 미치는 영향 = 26
Ⅵ. 논의 및 제한점 = 30
A. 요약 및 논의 = 30
B. 제한점 및 제언 = 33
참고문헌 = 34
국문초록 = 39
부록 = 41