검색 상세

Individual differences in writing process, attention and conidence

류주연

원문보기

초록/요약moremore
본 연구는 작문에 있어서의 과정(process), 집중의 정도(the degree of attention), 자신감(self-confidence)이라는 세 가지 요소의 중요성에 대해 고찰해 보도록 하였다. 일반적으로 작문과정(writing process)은 초고(pre-writing), 작문(writing), 수정(rewriting)의 세 단계로 구성된다. 초고(pre-writing)는 학생들이 사고와 생각을 모으는 브레인스토밍(brainstorming) 과정에 착수하는 첫 번째 단계이다. 작문(writing)은 학생들이 형식에 ...
본 연구는 작문에 있어서의 과정(process), 집중의 정도(the degree of attention), 자신감(self-confidence)이라는 세 가지 요소의 중요성에 대해 고찰해 보도록 하였다. 일반적으로 작문과정(writing process)은 초고(pre-writing), 작문(writing), 수정(rewriting)의 세 단계로 구성된다. 초고(pre-writing)는 학생들이 사고와 생각을 모으는 브레인스토밍(brainstorming) 과정에 착수하는 첫 번째 단계이다. 작문(writing)은 학생들이 형식에 구애받지 않고 생각을 자유롭게 글로 적는 두 번째 단계이다. 수정(rewriting)은 내용과 형식간의 균형을 이루도록 평가와 교정을 하는 최종 단계이다. 집중도(attention)는 작문과정에 연관된 계획, 번역, 수정 그리고 작문구성 요소에 연관된 문법, 철자, 내용, 구성, 단어에 관한 학생들의 집중의 정도를 의미한다. 자신감(confidence)은 작문을 하는데 있어서 중요한 영향을 미치는 요소 중의 하나이다. 학생들이 자신들의 작문능력에 자신감을 가지면 여러 종류의 다양한 작문을 할 수 있고 전반적인 작문실력 또한 향상될 수 있다. 본 연구는 서강대학교에 재학 중이며 영어를 외국어로 공부하는 150명의 학생들을 대상으로 실시하였다. 연구분석을 위해 이 집단을 대상으로 언어수준, 작문경험, 성별 등과 같은 독립 변수에 따라 그룹으로 나누었다. 그리고 이들에게 31가지의 설문 항목: 12가지의 작문 과정 변수, 9가지의 집중도 변수, 10가지의 자신감 변수들의 중요성에 대해 조사해 보았다. MANOVA(다변량 분석)의 통계 분석 결과, 작문과정, 집중도, 자신감은 학생들의 언어수준과 경험에 따라 매우 다르게 나타남을 알게 되었다. ANOVA(변량분석)로 개개 항목을 분석해본 결과, 학생들의 언어수준에 따른 31가지의 모든 항목이 통계적으로 유의미하게 다른 것으로 나타났다. 세부 분석 결과, 이러한 항목들은 작문과정, 집중도, 자신감에 있어서 다음과 같은 우선 순위를 보였다. 1) 작문과정: 영어로 직접쓰기 > 전체 윤곽잡기 > 구성하기 2) 작문구성요소의 집중도: 내용 > 구성 > 문법 3) 작문과정의 집중도: 수정 > 번역 > 계획 4) 작문 자신감: 작문경험(1-5쪽) > 복수, 시제, 접두사 > 문법에 맞는 문장 본 연구를 통해 한국 학생들에게는 작문과정, 집중도, 자신감이 작문의 성과에 대해 영향을 주는 지침이었음이 밝혀졌다. 즉, 본 연구의 결과는 한국 EFL 선생님들이 학생들의 작문실력을 향상시키는 데 있어 이러한 점에 신경을 써야 한다는 것을 암시한다. 마지막으로 모국어 작문 교수법에 대한 많은 연구가 외국어 작문에 활용되고 있는 현실에서, 외국어 작문에 맞는 효과적인 교수법과, 방법론에 관한 더욱 많은 연구가 필요함을 본 연구를 통해 알게 되었다.
초록/요약moremore
This study is designed to investigate the significance of three factors in writing; writing process, the degree of attention and self-confidence. Writing process consists of three stages; pre-writing, writing and rewriting. Pre-writing is the first stage in which students engage themselves in a br...
This study is designed to investigate the significance of three factors in writing; writing process, the degree of attention and self-confidence. Writing process consists of three stages; pre-writing, writing and rewriting. Pre-writing is the first stage in which students engage themselves in a brainstorming process that requires collecting thoughts and ideas. Writing is the second stage that involves composing the text as students freely put down ideas without much attention to form. Rewriting is the last stage that involves evaluation and editing to achieve a balance between content and form. Attention indicates that the degree of student's attention to writing process: planning, transcribing and revising, and writing components: grammar, spelling, content, organization and vocabulary. Students were asked how much attention the students paid to writing process and components. Self-confidence is one of the most important influences on writing performance, and so increasing confidence in student's capability leads to accomplishing various writing tasks, and to improve their writing quality. In this analysis, there were different groups of 150 Sogang EFL students as independent variables: ability level, experience and gender. For the analysis, this study attempted to investigate the significance of 31 individual item; 12 items representing process variables, 9 items representing attention variables, and 10 items representing confidence variables among high, mid and low level writers in Sogang university. The result of MANOVA(Multiple Analysis of Variance) revealed that writing process, attention and confidence significantly differentiated among the groups of level and experience. Interestingly, all 31 variables were significantly different in three different levels from the individual item analysis by ANOVA tests. However, there were some priority order of writing process, attention and confidence. 1) writing process ; direct writing in English > outline > organization, 2) attention on writing components; content > organization > grammar, 3) attention on writing process; revising > transcribing > planning, and 4) writing confidence; experience(1-5 pages) > plurals, tense, prefixed, etc > sentence with proper grammar. It is found that writing process, attention and confidence as well as each individual items were good predicators of Korean EFL students' writing quality. The result of the present study suggests that EFL teachers in Korea guide and assist the development of the writing quality of Korean learners. Finally, we need more studies on teaching approach and methodology, especially for L2 writing, since L1 writing research has been used in L2 writing.